HERKONU FORUM SİTESİ

Herkonu Forum Sitesi'ne Hosgeldiniz.

OTİSTİK ÇOCUKLARIN DÜŞÜNME ANLAMA VE ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ FLAPPINGBUTT

Ailemize katilmak ister misiniz ? glsme


Join the forum, it's quick and easy

HERKONU FORUM SİTESİ

Herkonu Forum Sitesi'ne Hosgeldiniz.

OTİSTİK ÇOCUKLARIN DÜŞÜNME ANLAMA VE ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ FLAPPINGBUTT

Ailemize katilmak ister misiniz ? glsme

HERKONU FORUM SİTESİ

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

HERKONU

Similar topics


      OTİSTİK ÇOCUKLARIN DÜŞÜNME ANLAMA VE ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ

      Hande(NURİCAN'ın annesi)
      Hande(NURİCAN'ın annesi)
      Tecrübeli
      Tecrübeli


      Kayıt tarihi : 20/04/08
      Kadın
      Mesaj Sayısı : 370
      Burç Sembolü : Başak / 24 Ağustos - 23 Eylül
      Mesleği : NURİCANIN ANNESİYİM
      Medeni Durumu : Evli
      Çocuk Sayısı : 1
      Eğitim Durumu : MESLEK LİSESİ
      Yaşadığı Şehir / Ülke : BURSA
      Yasaklanma Sebebi Yasaklanma Sebebi : ---
      Site Puanı Site Puanı : 7
      Rep Puanı Rep Puanı : 11

      OTİSTİK ÇOCUKLARIN DÜŞÜNME ANLAMA VE ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ Empty OTİSTİK ÇOCUKLARIN DÜŞÜNME ANLAMA VE ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ

      Mesaj tarafından Hande(NURİCAN'ın annesi) Salı 03 Haz. 2008, 12:45 pm

      OTİSTİK ÇOCUKLARIN DÜŞÜNME ANLAMA VE ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ

      Yrd. Doç. Dr. Alev Girli

      Otizm, sözel (konuşma) ve sözel olmayan iletişim (jest, mimik, beden dili),
      sosyal etkileşim, yaratıcılık ve sembolizasyona dayalı oyunlarda
      yetersizlikler; takıntılı, tekrarlayan davranış örüntüleriyle
      tanımlanan bir nörogelişimsel bozukluktur.
      Otistik özellikleri olanlar için eğitim programı hazırlarken, onlarla
      çalışırken bu tanısal özellikleri /farklılıkları bilmek gerekli ancak
      yeterli değildir. Çünkü tanısal özellikler, bize nelerin yetersiz
      olduğunu, nelerin farklı olduğunu açıklar/anlatır; ancak bunları nasıl
      giderebileceğimizi açıklamaz. Bu nedenle, bu bilgilerin yanı sıra otistik
      bir bireyin dünyayı nasıl anladığı, çevresinde olan biteni nasıl
      anlamlandırdığı, anladıkları karşısında nasıl davrandığı, nasıl
      düşündüğü ve nasıl öğrendiğini bilmemiz de gereklidir. Ancak bunları
      kavradığımızda, "nasıl bir program" değil, "otistikler için nasıl bir
      program,?" sorusuna yanıt verebiliriz.Otistik Özellikleri Olanları
      Diğerlerinden Farklılaştıran Düşünme, Anlama
      Özellikleri;Anlamlandırmada Yetersizlik: Davranışlar, olaylar,
      beceriler, düşünceler arasındaki bağlantıları anlamakta güçlük
      çekerler. Kendi dünyaları birbiriyle ilişkisiz bir sürü deneyim ve
      istekten oluşur. Bunlar arasındaki ilişkiler, altta yatan temalar, nedenler
      veya ilkeler onlar için belirsizdir. Davranışlar arasındaki neden
      sonuç ilişkisini kavramakta zorluk çeker. Özellikle kendilerinden ne
      istendiğini, ne beklendiğini ve çevrede olup biteni anlamada güçlük
      çekerler. Bu nedenle sosyal ortamın gerektirdiği kuralların altında yatan
      mantığı kavramakta zorlanırlar ve sosyal becerileri kazanmaları,
      çevrelerini gözlemleyerek, kendiliğinden gelişmez. Her bir sosyal
      davranışı tek tek öğrenmeleri gerekir. Örneğin merhaba demek için
      öğretmenine elini uzatmayı öğrenen bir çocuk başka bir kişiye merhaba
      demek için elini uzatmaz. Birisiyle karşılaştığımızda merhabalaşmamız
      gerektiğini, bunun en basit sosyal iletişim davranışlarından biri olduğu
      bağlantısını kuramaz, çünkü bu davranışının altında yatan temayı
      kavrayamaz, sadece öğretmeniyle ilişkisi için gerekli bir davranış
      olduğunu düşünür.Zeka düzeyi çok yüksek otistikler bile kültüre ait
      beklentileri, görenekleri anlamada karmaşa yaşarlar. Sosyal, kültürel
      çevrenin isteklerini, onlardan ne talep ettiğini anlamakta çok
      zorlanırlar.Detaylara Aşırı Odaklanma Nedeniyle, Bütünü Algılamakta
      Zorluk Çekme: Çok ufak ayrıntıları, özellikle görsel
      ayrıntıları fark etmede çok başarılıdırlar. Örneğin bir oyuncak
      arabanın kenarındaki minicik bir yazıyı görebilirler. Bu detaya takılıp
      arabayla ilgilenip onunla oynamaya başlamazlar. Bazıları ise farklı duyusal
      detayları fark etme özelliğine sahiptirler. Bu nedenle yemek odasına
      girdiklerinde masadaki yemeğe yönelmeyip, vantilatörün sesi hakkında yorum
      yapabilirler. Arabada radyo dinlerken dinledikleri müziğe değil, radyonun
      istasyonuna veya markasına odaklanıp bundan söz edebilirler. Sorun, ilgi
      gösterdikleri detayın o andaki durum/ olay/ beklenti vb açısından önemli
      olup olmadığını değerlendirememeleridir. Bulundukları ortamda, o anda
      yapılan etkinlik/iş vb. için önemli olan özelliklere ve yapılana değil,
      kendileri için önemli olana saplanıp kalırlar, bu nedenle algılamaları
      gerekeni algılayamazlar.İstenilen Noktaya Dikkatlerini Vermezler:
      Otistik bireyler istenilen noktaya dikkatlerini yöneltmekte zorlanırlar. Bunun
      yerine kendileri için önemli ya da eğlenceli gelen şeylere odaklanırlar.
      Bir konudan diğerine odaklanmaları da çabuk değişir. Odada sizin
      söylediğiniz kelime yerine uzaktan gelen bir sese odaklanabilirler.
      Dışarıda dalları rüzgarla hareket eden bir ağaca odaklanıp masanın
      üzerindeki nesneye yönelmekte zorluk çekebilirler. Bulundukları ortamdaki
      pek çok uyarandan hangisini seçeceklerini, neye dikkat etmeleri gerektiğini
      ayırt etmekte zorluk çekerler. Bu nedenle ya hepsiyle aynı anda ilgilenir,
      bir ona bir buna giderek bakarlar, araştırırlar ya da sınırlı bir şekilde
      bir nesne ile ilgilenerek, diğerlerine kendilerini kapatırlar. Sadece dıştan
      gelen uyaranları sıraya koyma, öncelik/önem sırasına koymada zorluk
      çekmezler, aynı zamanda kendilerini bombardımana tutan düşünceleri de
      yorumlamada/ sıraya koymada zorluk çekerler.Somut Düşünürler:
      Soyut ve kavramsal düşünme süreçlerinde problemler vardır. Bazıları
      soyut kavramları çalışmalarla kazanabilirken, bazıları asla kazanamazlar.
      Örneğin kızdığı için kitabı yere atan birine, "bunu neden yaptın?"
      yerine, "kitabı atmandan hoşlanmadım, dışarıya çıkmak istemiyorsan
      istemiyorum demelisin, kitabı atmamalısın" gibi açık ve net bir şekilde ne
      yaptığı sorulmalı, isteğini nasıl ifade edeceği
      somutlaştırılmalıdır.Otistik bireyler için kelimelerin tek bir anlamı
      vardır, ikinci bir anlamı veya mecazi anlamı yoktur. Bu nedenle soyut
      kelimeleri, sembolik anlatımları, atasözlerini, deyimleri, mecazi anlamı
      olan kelimeleri anlamakta zorluk çekerler. Örneğin, "damlaya damlaya göl
      olur" atasözünün, para biriktirmekle ilgili bir anlamı olduğunu kavraması
      otistik bir birey için çok zordur. Gürültülü bir ortamda "Başım şişti"
      dediğimizde, başımızın ağrıdığını ya da gürültüden rahatsız
      olduğumuzu değil, başımızın fiziksel olarak şiştiğini
      düşünebilirler. Bilginin soyutlanmasında, muhakeme etme, kavramsal problem
      çözmede, yorumlamada zorluk çekerler. Fikirleri Birleştirmede Zorluk
      Çekerler Otistikler için olayları, kavramları tek tek
      öğrenmek, anlamak kolaydır. Olaylar, fikirler arasındaki bağlantıyı
      kurmakta zorluk çekerler. Özellikle birbiriyle zıt görünen kavramlarla
      ilişkili bilgileri anlamada / birleştirmede sıkıntı yaşarlar. Örneğin
      çiçekleri seven birinin, arkadaşı için çiçek toplamasını
      anlamayabilirler. "Çiçekleri seviyorsa niye kopardı?" diye sorarak sevme ve
      koparma kavramlarının zıtlığı nedeniyle bir arada olamayacağını bunu
      anlamadıklarını ortaya koyarlar. Çiçekleri koparmak kötü bir şey olduğu
      için koparan kişinin çiçekleri sevmediğini düşünürler.Düzenleme Ve Bir
      Sıra İzlemede Zorluk Yaşama: Bir işi organize ederken
      istenilen sonuca ulaşmak için çeşitli elemanların bir araya getirilmesi
      gereklidir. Örneğin sandviç yapacağımız zaman gereken malzemelerin
      alınıp bir araya getirilmesi gereklidir. Otistik bir birey çoğul bilgileri
      bir araya getirmede zorluk yaşadığı için, hangi malzemeler var, hangi
      aletler kullanılacak, eksik olanların önceden temin edilmesi vb pek çok
      bilgiyi bir araya getirme, gerekli hazırlığı yapma yani organizasyon yapmada
      güçlük çeker. Sırayla yapılması gereken işleri yaparken de
      zorluk yaşarlar. Basamaklar arasındaki ilişkiyi veya sonuçla kalan
      basamaklar arasındaki ilişkiyi kurmada başarılı olamazlar. Örneğin
      giyinirken izlenmesi gereken sırayı atlayabilirler.Organizasyon gerektiren ve
      sırayla yapılması gereken işler hem o anda olana, hem de sonuca Odaklanmayı
      Gerektirdiği İçin Zorlanırlar.Genelleme Yapmada Zorlukları Vardır:

        Similar topics

        -

        Forum Saati Cuma 26 Nis. 2024, 5:11 pm