İLETİŞİM BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEK İÇİN YAPILACAK ÇALIŞMALAR
Genel ipuçları:
Kaynak: SOS Otizm Kitabı
Genel ipuçları:
- Eğitim dikkatli bir değerlendirmenin sonunda yapılmaya başlanmalıdır. Bu değerlendirmeyi yapıp çocuğunuza uygun aktiviteler seçecek kişi bu konuda uzman olmalıdır.
- Akiviteler çocuğun gelişimsel düzeyine, dikkatini toplama süresine, hafıza kapasitesine ve el beceresine uygun olmalıdır.
- Çocuğun gelişim düzeyinin üstündeki aktiviteler onu başarısız hissettireceğinden motivasyonunu azaltacaktır.
- Eğitimde kullandığınız dil çocuğun düzeyine uygun olmalıdır. İletişim problemi olan çocuk için kısa ve net cümleler kullanmak önemlidir.
- Çocukla çalışmanızı belirli bir rutine oturtmanız uygun olacaktır.
- Çalışma için çocuğunuzun aç ve uykusuz olmadığı bir saati seçin ve bunda tutarlı olmaya çalışın.
- Sizin için de uygun olan bir zaman seçin ki, siz de dikkatinizi toplayabilecek durumda olun.
- Birden çok çocuğunuz var ise, onların beraber oynaması da önemlidir. Ancak iletişim problemi olan çocuk ile çalışmak yoğun ilgi vermeyi gerektirdiğinden iki çocuk ile beraber oynamak daha sonraya ertelenebilir.
- Bir tek uzun çalışma seansı yapmaktansa 2 kısa seans (10-15 dk) yapmaya çalışın.
- Çocuk ile konuşurken onun göz seviyesine inin ve ona bakarak konuşun. Göz göze gelebileceğiniz bir masada karşılıklı oturun.
- Çocuğunuza komut verirken çok kısa ve net cümleler kurun. Özellikle komut kelimesini "buraya gel" gibi, vurgulayarak söyleyin.
- Eğitim için ayırdığınız oyuncakları bir köşede tutun. Hepsini birden çıkarmayın, çıkardığınız oyuncakların parçalarını da tek tek verin ki, çocuğun dikkati dağılmasın.
- Çevrede çocuğun dikkatini dağıtacak uyaranların olmamasına dikkat edin.
- Oyun kurmayı planladığınız malzeme ile çocuğun önce serbestce oynayıp keşfetmesine izin verin.
- Çocuğunuz sıkılmadan hedeflediğiniz oyunu kesecek şekilde ayarlayın. Ama başladığınız oyunu da bitirmeden kalkmasına izin vermeyin.
- Her zaman aktiviteyi çocuğun bitirmesine fırsat verin. Eğer bir puzzle parçası yerlestiriyorsa ve yerini bulmakta güçlük çekiyorsa siz yerine götürün ama o yerleştirsin.
- Özellikle başlangıçta beklemeyi başardığı ve oyunu bitirdiği için ödül verin.
- Yine başlangıçta bu ödüller, bir yiyecek ya da tekerlek döndürmesine izin vermek gibi somut şeyler olabileceği gibi daha sonra sadece aferin sözü de olabilecektir.
- Onun ilgilendiği noktada ilginizi yoğunlaştırıp, daha sonra kendi hedeflediğiniz oyuna ya da aktiviteye doğru geçiş yapın.
- Tekrar ve pratik yapma, bir becerinin kazanılmasında çok önemlidir. Ancak çocuğu sıkmayacak kadar tekrar yapmaya özen gösterin.
- Çocuğun dikkatini toplamasını kolaylaştırmak için abartılı mimikler, tonlamalar ve sesler çıkarmaktan kaçınmayın.
- Dikkatini yoğunlaştıramazsa onu tekrar kendinize yönlendirip sorunuzu veya komutunuzu tekrarlayın.
- Halen istediğiniz tepkiyi göstermiyorsa aktiviteyi tamamlamak için ihtiyaç duyduğu sözel ya da fiziksel yardımı yapın. Eğer ne yapacağını anlamamış veya dikkatini toplayamamışsa elinden tutup yaptırabilirsiniz.
Kaynak: SOS Otizm Kitabı